Vinhuset AS
Redegjørelse og aktsomhetsvurderinger etter åpnehetsloven år 2024
Formålet med redegjørelsen er å oppfylle kravene lov omvirksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter oganstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven). Aktsomhetsvurderingen er gjennomførtetter OECD sin modell for aktsomhetsvurdering.
Vårvirksomhet og driftsområde er organisert på følgende måte:
Vinhuset AS er eid av ASKO Norge AS. NorgesGruppen ASA ermorselskap til ASKO Norge AS og Vinhuset AS følger NorgesGruppen ASAsretningslinjene innen bærekraft og etiske retningslinjer. For å tydeliggjørevåre holdninger overfor våre leverandører, våre egne ansatte og andresamarbeidsparter følger vi NorgesGruppen vedtatt Etiske retningslinjer forleverandører. Kravene er kontraktsfestet med alle sentrale leverandører.
Vinhuset tilbyr grossisttjenester av drikkevarer, samtlagerhold av drikkevarer for importører. Vinhuset er organisert i toavdelinger; Servering og Distribusjon. Avdeling for Servering opererer motserveringsmarkedet og avdeling for Distribusjon opererer mot grossist ogVinmonopol. Se: https://www.vinhuset.no/om-oss
Ansvarlig for arbeidmed åpenhetsloven: Knut I. Børgesen. epost: knut@vinhuset.no
Retningslinjer og rutiner er innarbeidet i drifts- ogpersonalhåndbok og er en del av ansettelse- og handelskontrakter. Det gjøresdet en innledende vurdering av hver enkel ny leverandør.
Vinhuset har etablert rutiner for å sikre kontinuerligeaktsomhetsvurderinger. Vinhuset har hatt gjennomgang av alle leverandører, ogforetatt risikokartlegging og vurdering av risikoområder i forhold til muligekonsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendigearbeidsforhold.
Risiko vurderes og oppdateres innenfor:
o Høyrisikoland: Land som er listeført av EU og FinancialAction Task Force (FATF) som høyrisikoland på grunn av manglende tiltak mothvitvasking og terrorfinansiering. Finanstilsynet.no/høyrisikoland listeført avEU.
o Land og med svakarbeidslovgivning: Land hvor arbeidsrettigheter ikke er godt beskyttet, og hvordet er høy risiko for barnearbeid, tvangsarbeid eller dårlige arbeidsforhold.Eksempler kan være enkelte land i Afrika, Asia og Latin-Amerika.
o Miljøsensitive områder: Regioner hvor vinproduksjon kan hastor miljøpåvirkning, som områder med vannmangel eller høy bruk avsprøytemidler. Dette kan inkludere deler av Sør-Europa, California ogAustralia.
o Norske leverandørersom ikke har en sentral avtale med NorgesGruppen. Spesielt innenfor transport,renhold og håndverkertjenester.
o Varer kjøpt av 3PL distributører i Norge der varer ellerImportør ikke er registrert hos Vinmonopolet.
• Sannsynlighet vurderes etter tre nivåer trafikklys:
o Rødt (nivå 1.): Land og leverandør som vurderes til storsannsynlig for uetisk opptreden.
o Gul (nivå 2.): Land og leverandør der det er usikkert omdet er fare for uetisk opptreden
o Grønn (nivå 3.): Land og leverandør som er kjente forVinhuset og vurderes som sikre på ikke beskyldes for uetisk opptreden.
• Konsekvens vurderes etter tre nivåer:
o Høy (nivå 1.): Leverandører som har markedsmessig- ogøkonomisk betydning for Vinhuset AS.
o Middels (nivå.2): Leverandører som har middelsmarkedsmessig- og økonomisk betydning for Vinhuset AS.
o Liten (nivå 3.): Leverandører som har liten markedsmessig-og økonomisk betydning for Vinhuset AS.
Gjennomvåre aktsomhetsvurderinger har vi avdekket følgende:
Det ble sendt henvendelser til alle leverandører som blevurdert til å ha medium til høy risiko, til sammen 14 leverandører. Det bleikke avdekket vesentlig negativ risiko.
Vi har mottatt 7 henvendelse fra organisasjoner relatert tilÅpenhetsloven i 2024, ingen henvendelser fra forbruker.
Knut I. Børgesen Ansvarlig for arbeid med åpenhetslovenVinhuset AS